FAKTA MENARIK TENTANG P.P.I.K


Sibuk betul la 1-2 minggu ni, tapi kalau dah namanya pun kerja layan juga la.. Dalam sibuk dengan menguruskan hal-hal berkaitan komuniti lupa pula nak memposting dalam blog ni. Sebenarnya banyak yang nak diceritakan tapi tunggu la nanti saya buat posting baru pula.

Today kita story pula pasal Pusat Perkhidmatan Ilmu Komuniti (PPIK), kalau dalam kumpulan ini mungkin semua dah tau apa itu PPIK dan perkhidmatan yang dibawa. Fakta-fakta menarik ni sebenarnya saya tujukan kepada pelawat yang mungkin tak tau apa tu PPIK ni?? Termasuk juga pada Penyelia-penyelia luar dari kawasan selangor ini.

Seperti yang kita maklum perkhidmatan yang ditawarkan PPIK dalam skop yang kecil adalah berkaitan dengan penggunaan komputer serta info update IT, satu fakta yang menarik kerana PPIK ini berlokasi (ditetapkan oleh kementerian ) di kawasan-kawasan luar bandar serta kawasan yang jauh di pendalaman, menarik kerana golongan luar bandar serta pendalaman tidak ketinggalan dengan arus teknologi yang pesat di Malaysia ini dan sasaran kerajaan untuk masyakat luar bandar Celik IT juga tercapai dengan adanya PPIK ini.

Fakta seterusnya, PPIK mempunyai 250 cawangan di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Serawak mengatasi lain-lain Pusat IT atau Pusat Khidmat masyarakat anjuran Kementerian lain. Selain mempunyai rangkaian yang besar dan luas kesemua Penyelia PPIK juga dibekalkan dengan teknologi terkini berkaitan dengan Komunikasi, kesemua penyelia mudah berhubung sesama sendiri, adalah satu tempat yang paling bagus digunakan untuk tujuan pengiklanan atau pemasaran produk terutamanya produk-produk IKS tempatan.

Penyelia yang berdedikasi. Tidak seperti pusat IT yang lain kerana kesemua Penyelia-penyelia PPIK ini pada awalnya mempromosikan PPIK menggunakan cara yang tersendiri tetapi sangat efektif. Bergabung dengan JKKK, Pengghulu, kepala kampung serta ADUN membuatkan PPIK ini dikenali di dalam komuniti setempat. Dan ada sesetengah PPIK dijadikan pusat atau tempat rujukan IT JKKK, Masjid atau promosi barangan IKS setempat. Penyelia PPIK yang tidak menjadikan pendapatan (gaji) yang kecil sebagai penghalang dan bekerja keras (siang atau malam) untuk memajukan komuniti tak kira dari Ilmu, Bantuan atau Perkhidmatan.

Saya wakil kepada kesemua PPIK se Malaysia mengucapkan ribuan terima kasih kepada kementerian dan juga MAXIS kerana membangunkan PPIK ini di kawasan yang sangat strategik selain menganjurkan program kemasyarakatan seperti MAXIS Cyberkids dan lain-lain lagi yang mana menambahkan lagi kemeriahan serta Ilmu kepada komuniti setempat.

Besar harapan saya untuk terus memberi Ilmu, bantuan atau perkhidmatan pada komuniti saya dan berharap agar PPIK ini terus bertahan dan jangan lah ianya menjadi seperti sesetengah Pusat-pusat IT yang mana jika telah habis kontrak tutuplah ia. Jika diberikan kepada sesetengah JKKK (tidak semua) percayalah, bahawa ianya tidak akan berjalan seperti yang dirancangkan malahan akan menjadi Projek Gajah Putih. BERKHIMAT UNTUK MASYARAKAT.

post signature

About me

Foto saya
Memanfaatkan Pengalaman untuk Pembagunan Komuniti. Unite We Stand.