Klinik Komputer 4. 3 Column blog

LANGKAH 1

Download dulu template-template yang disukai. Macam biasa dan sememangnya saya buat, pergi google kemudian search blogger template,blogger template pro,3 column template atau apa-apa yang berhasrat dihati. Selalunya template yg di download dalam zip, atau 7z, buka dulu zip pas tu cari fail dalam format .xml. paste kan kat desktop.


Langkah 2

Setelah dapat template yang korang suka, sekarang tiba masa untuk menukar template asal kepada template yang yang telah anda download tadi. Buka blog anda pergi pada Layout dan pergi pada Edit html.

Save dulu template lama tu kat Download full template ( kalau tak jadi boleh pakai balik) Klik pada Choose File (cari .xml file yg anda paste kat destop tadi) Pas tu klik Upload. Save template.


Langkah 3

 

Banyak barang akan hilang (widget dan sebagainya) tapi posting yang lama dan baru tak hilang. Dinasihatkan sebelum transformasikan blog anda save dulu widget kat Notepad supaya boleh digunakan balik. Kebanyakan widget menggunakan java script jadi kita boleh letak balik dan tak payah nak cari dalam web balik.

 

Contoh 3 column yang dah siap.


Jika ada sebarang masaalah tentang blog dan sebagainya silalah Email pada saya Insyaalah mungkin saya dapat membantu. Ilmu adalah untuk di kongsi.. k happy blogging

About me

Foto saya
Memanfaatkan Pengalaman untuk Pembagunan Komuniti. Unite We Stand.